close
تبلیغات در اینترنت
سخنی با مخالفان فلسفه و عرفان

تذکر خطاهای ذهنی فلسفه و عرفان به روش عقل، تفکیک و مناظره

سخنی با مخالفان فلسفه  و عرفان:   هر انسانی از برخی چیزها به شدت کراهت دارد بخصوص متدینین که از برخی کارها کراهت ویژه دارند. هرگاه شخصی کاری را انجام دهد که مورد کراهت و غضب دیگران است معمولا خود آن شخص هم مشمول غضب واقع می‌شود. مثلا در دین اسلام گوشت خوک نهی شده است و گوشت…

banner
جستجوگر پیشرفته



سخنی با مخالفان فلسفه  و عرفان:

 

هر انسانی از برخی چیزها به شدت کراهت دارد بخصوص متدینین که از برخی کارها کراهت ویژه دارند.

هرگاه شخصی کاری را انجام دهد که مورد کراهت و غضب دیگران است معمولا خود آن شخص هم مشمول غضب واقع می‌شود. مثلا در دین اسلام گوشت خوک نهی شده است و گوشت خوک مورد نفرت متدینین به اسلام واقع شده است وقتی کسی گوشت خوک بخورد متدینین از این شخص هم نفرت پیدا می‌کنند. طبیعت معمول انسان‌ها چنین است.

ولی باید توجه شود که گاهی افرادی پیدا می‌شوند که نمی‌دانند که گوشت خوک حرام است و مشغول خوردن آن می‌شوند آیا شایسته است این افراد هم مورد نفرت واقع شوند؟

و گاهی افرادی یافت می‌شوند که می‌دانند که گوشت خوک حرام است ولی نمی‌دانند این گوشتی که دارند می‌خورند گوشت خوک است آیا سزاوار است که این افراد هم مورد نفرت و غضب واقع شوند؟

به نظر ما این دو گروه شایسته نفرت و غضب نیستند هرچند کار این افراد از نگاه ما کاری نادرست است ولی نمی‌توان آن‌ها را منفور دانست.

نتیجه: پس باید دقت کنیم که بین فعل و فاعل فرق بگذاریم و حکم فعل قبیح را همیشه به فاعل تسری ندهیم. مرتکب کار قبیح لزوما انسان منفوری نیست.

کسانی که بین فعل قبیح و فاعل آن فرق نمی‌گذارند دچار خطای ذهنی هستند که حتما باید اصلاح شود.

ریشه این خطای ذهنی در این قاعده نهفته است که:

حکم یکی از دو متحد به دیگری هم سرایت می‌کند.

این قاعده یکی از قواعد تولید کننده خطای ذهنی است که نه به فیلسوف رحم کرده است و نه به مخالف فیلسوف؛ هم فیلسوفان در موارد بسیاری بر اساس این قاعده به نتایج نادرستی رسیده‌اند و هم مخالفان فلسفه.

در طی نوشتارهای بعدی به خطاهای بزرگ فلاسفه و عرفا که ناشی از این خطای ذهنی است خواهیم رسید ولی در حال حاضر سخن ما با مخالفان فلسفه و عرفان است که:

درست است که فلاسفه و عرفا در برخی موارد خطاهای بزرگ ذهنی دارند ولی آیا می‌دانید که این خطاها را عامدانه انجام نداده‌اند؟ کسی که نمی‌داند که آنچه می‌خورد گوشت خوک است و مردم را هم دعوت به خوردن آن می‌کند و تبلیغ بسیار هم در این راه می‌کند هر چند از نگاه ما کار بسیار نادرستی انجام می‌دهد ولی سزاوار آگاهی دادن و اصلاح است نه اعلام برائت و انزجار.

درست است که فلاسفه و عرفای متدین در اثر خطای ذهنی به جای تفکر و تدبر در کلام امامان هدایت عمر خود را صرف تعمق در کلام فلاسفه قبل از خود کردند و ظلم بزرگ به خود و تعقل کردند ولی آن‌ها باور ندارند که حرف‌های فلاسفه مخالف دین است و لذا این افراد شایسته اصلاح تفکرند نه اعلام برائت و دشمنی.

به خصوص در بحث پهلوان‌افکنی چون عرفان که باید از هفت‌خوان اصالت وجود و ... با سربلندی رد شد و این نیاز به چشم بصیرت و هدایت الهی و راهنمایی امامان هدایت دارد ولی متاسفانه فلاسفه و عرفا رجوع به کلام فلاسفه و عرفای ماقبل خود چون ابن عربی را مقدم بر رجوع به کلام امامان هدایت کردند و لذا در باتلاق اصالت وجود و وحدت وجود گرفتار آمدند و از عرفان امام سجاد (ع) که مبتنی بر نفی وحدت وجود است غفلت کردند.

خطای بزرگ فلاسفه و عرفا در این بود که عرفان را به جای تعلم من ذی علم مثل امام سجاد (ع) از مدعیان عرفان مثل ابن عربی تعلم کردند البته برای کار خود دلیل هم آوردند و کلمه حقی گفتند که:

ظن در عقاید حجت نیست

ولی نتیجه نادرست گرفتند که:

اعتقادات مبتنی بر روایات یعنی اخباریگری.

این استدلال کنندگان غفلت کردند که امامان هدایت اصول را به ما یاد داده‌اند تا فروع را بر اساس آن بیابیم.

این استدلال کنندگان توهم کردند که مراد از اصول در کلام امامان اصول فقه است و فروع یعنی فروع فقه است و غفلت کردند که امامان هدایت در گام اول برای هدایت اعتقادی تلاش کرده‌‌اند و ...

در هر صورت هر چند خطای فلاسفه و عرفا بسیار بزرگ است ولی چون این افکار فلاسفه مبتنی بر علم به تعارض آن‌ها با دین و لجبازی و عداوت با دین نیست لذا دشمنی با این افراد سزاوار نیست و باید با توجه دادن به خطاهای ذهنی موجب اصلاح شویم نه ایجاد دشمنی و عداوت که دین به شدت از آن نهی کرده است.

پس ای مخالفان فلسفه و عرفان:     لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ  النمل : 46 

 

دوست داریم با نظرات خود راهنمای ما باشید

برای ارایه نظر لطفا روی لینک نظرات کلیک کنید


:: امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 11

:: بازدید : 592
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی ,
:: مطالب مرتبط: وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 1– مقدمه , خطاهای ذهنی نوشتار -معنای سنخیت در فلسفه-آقای وکیلی , خطاهای ذهنی استاد فیاضی , خطاهای ذهنی نوشتار(تنزیه و تشبیه خداوند-تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی)-بخش سوم , خطاهای ذهنی نوشتار (تنزیه و تشبیه خداوند-تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی)-بخش دوم ,
:: برچسب‌ها: خطاهای ذهنی , فلسفه , عرفان ,
نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [یکشنبه 01 بهمن 1391 ] [ 4:34]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
عارف و صوفی چه می گویند؟ تاریخ : شنبه 16 فروردین 1393
آقای امینی و تشکیک عامی!؟ - بخش دوم بحث علمی تاریخ : دوشنبه 29 مهر 1392
آقای امینی و تشکیک عامی!؟ - بخش اول حواشی تاریخ : جمعه 26 مهر 1392
وحدت وجود در نگاه آقای امینی!؟ تاریخ : سه شنبه 09 مهر 1392
‏ وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 5 تاریخ : دوشنبه 08 مهر 1392
‏ وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 4 تاریخ : یکشنبه 07 مهر 1392
وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 3 تاریخ : شنبه 06 مهر 1392
‏وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 2 تاریخ : پنجشنبه 04 مهر 1392
وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 1 تاریخ : چهارشنبه 03 مهر 1392
وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 0 تاریخ : چهارشنبه 03 مهر 1392
میرزا مهدی اصفهانی و تفکیک تاریخ : شنبه 30 شهریور 1392
تفکیک عقل از نقل یا تفکیک فلسفه از نقل!؟ تاریخ : پنجشنبه 28 شهریور 1392
جریان تفکیک یا مکتب تفکیک!؟ تاریخ : چهارشنبه 27 شهریور 1392
میلاد امام رضا(ع) مبارک تاریخ : دوشنبه 25 شهریور 1392
تتمه تفکیک چیست و تفکیکی کیست؟ تاریخ : جمعه 22 شهریور 1392
تفکیک چیست و تفکیکی کیست؟ تاریخ : پنجشنبه 21 شهریور 1392
وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 1– مقدمه تاریخ : چهارشنبه 20 شهریور 1392
مناظره یا مشاجره!؟ تاریخ : یکشنبه 10 شهریور 1392
اطلاعیه تاریخ : سه شنبه 05 شهریور 1392
پاسخ به شروط آقای امینی برای مناظره تاریخ : پنجشنبه 31 مرداد 1392
اعلام مناظره چرا مخفیانه!؟ تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392
اعلام مناظره وبلاگ amini142.parsiblog.com تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392
مناظره یا پز مناظره!؟ تاریخ : یکشنبه 20 مرداد 1392
خطاهای ذهنی نوشتار -معنای سنخیت در فلسفه-آقای وکیلی تاریخ : دوشنبه 14 اسفند 1391
خطاهای ذهنی نوشتار (تنزیه و تشبیه خداوند-آقای وکیلی)-بخش چهارم و پایانی تاریخ : پنجشنبه 03 اسفند 1391
حذف نظرات نوشتارهای آقای وکیلی تاریخ : چهارشنبه 02 اسفند 1391
خطاهای ذهنی استاد فیاضی تاریخ : سه شنبه 01 اسفند 1391
خلاصه ای از (تعارض قاعده ضرورت علی با اختیار) تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
هشدار به سایت فارس نیوز و مشرق نیوز تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
خطاهای ذهنی نوشتار(تنزیه و تشبیه خداوند-تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی)-بخش سوم تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391
تذکری کوتاه به آقای رمضانی تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391
خطاهای ذهنی نوشتار (تنزیه و تشبیه خداوند-تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی)-بخش دوم تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391
خطای ذهنی (ریشه‌های مکتب تفکیک از زبان غرویان) و کتاب (جدال با مدعی) آقای غفاری تاریخ : پنجشنبه 12 بهمن 1391
خطاهای ذهنی نوشتار (تنزیه و تشبیه خداوند- تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی) - بخش اول تاریخ : سه شنبه 10 بهمن 1391
تفکیک اندیشه از نوشتار تاریخ : شنبه 07 بهمن 1391
تفکیک مطالب علمی از حاشیه‌ها تاریخ : شنبه 07 بهمن 1391
نقدی بر وبلاگ خطاهای ذهنی تاریخ : چهارشنبه 04 بهمن 1391
سخنی با مخالفان فلسفه و عرفان تاریخ : یکشنبه 01 بهمن 1391
آیا شناخت خداوند ملازم با سنخیت است؟ تاریخ : یکشنبه 24 دی 1391
تذکراتی کوتاه درباره هدف وبلاگ خطاهای ذهنی تاریخ : شنبه 23 دی 1391
معانی محال تاریخ : پنجشنبه 21 دی 1391
انواع نقد تاریخ : چهارشنبه 20 دی 1391
سراب فلسفه تاریخ : چهارشنبه 20 دی 1391
تشبیه خداوند در اصالت وجود تاریخ : سه شنبه 19 دی 1391
خطای ذهنی اشتراک لفظی عرفان تاریخ : سه شنبه 19 دی 1391
مجبور به مجبوریت انسان در فلسفه و عرفان تاریخ : دوشنبه 18 دی 1391
فرق بین فلاسفه و گزاره های فلسفی تاریخ : یکشنبه 17 دی 1391
مخالفت گزاره های فلسفی با متون دینی تاریخ : شنبه 16 دی 1391
خلط بین یقین منطقی و یقین روانی تاریخ : جمعه 15 دی 1391
نقد مغرضانه تاریخ : چهارشنبه 13 دی 1391
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 55
کل نظرات کل نظرات : 1
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید کلی بازدید کلی : 33,341

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 50.19.34.255
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir