close
تبلیغات در اینترنت
خطاهای ذهنی

تذکر خطاهای ذهنی فلسفه و عرفان به روش عقل، تفکیک و مناظره

خطاهای ذهنی

banner
جستجوگر پیشرفته



وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 1– مقدمه


با توجه به وعده‌ای که به برخی دوستان مثل آقای امینی و ثقلین داده بودیم برخی مقدمات بحث وحدت وجود را طرح می‌کنیم تا زمینه بحث‌های دقیق‌تر فراهم گردد و خطاهای ذهنی متعدد مدافعان عرفان و فلسفه تذکر داده شود ...



لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید



:: امتیاز: نتیجه : 6 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 12

:: بازدید : 260
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی , مناظره ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [چهارشنبه 20 شهريور 1392 ] [ 10:48]
تاریخ

 خطاهای ذهنی نوشتار -معنای سنخیت در فلسفه-آقای وکیلی

 

معانی سنخیت

سنخیت در لغت به بحث ما ربطی ندارد لذا متعرض آن نمی‌شویم

سنخیت در اصطلاح معانی متعددی دارد مثل:

1-نوعی رابطه خاص بین دو چیز=معنای عام

2-رابطه خاص بین دو چیز=معنای خاص

3-...

توجه: در معنای عام، نوع رابطه بین دو شی مشخص نمی‌شود و به صورت مبهم گفته می‌شود که نوعی رابطه بین دو چیز وجود دارد و ما نوع این رابطه را نمی‌دانیم ولی یک نوع رابطه بین دو شی  هست.

 

... لطفا به ادامه مطلب رجوع نمایید



:: امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 32

:: بازدید : 1297
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [دوشنبه 14 اسفند 1391 ] [ 6:13]
تاریخ

خطاهای ذهنی استاد فیاضی

 

چندی پیش نوشتار "از شاگردی بنایی تا استادی فلسفه" در آدرس www.rasanews.ir/NSite/FullStory/?Id=150591  به نقل از ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه به آدرس www.hashye.net انتشار یافت. استاد فیاضی در عین حالی که دقت‌های خوب عقلی در مباحث دارند و در برخی جاها به درستی از افکار فلاسفه دوری می‌کنند و گرایش کلامی پیدا می‌کنند ولی این مصاحبه ایشان نشان از یک خطای ذهنی بسیار بزرگ و شایع بین فلاسفه دارد که امیدواریم با تذکر این خطا ایشان هم متذکر شده و کلام و گفتار خود را اصلاح نماید.

 

خطاهای ذهنی:

به این متن استاد فیاضی دقت شود:

"... دسته دو کسانی هستند که بر اساس انگیزه‌های الهی و غیرت دینی این کار را انجام می‌دهند؛ چون می‌بینند که طبق همان چیزی که دسته اول القا می‌کنند، یا یک عده جاهل مثل خودشان یک چیزه‌هایی را از کسانی شنیده‌اند که خدای فلسفه با خدایی که قرآن می‌گوید، فرق دارد و معادی که فلسفه می‌گوید، با معاد قرآن فرق دارد با اینکه فلسفه قائل به جبر است و ... اینها به انگیزه‌های دینی این کار را می‌کنند ..."

سوال: آیا استاد فیاضی منکر این مطلب است که خدایی که فلسفه معرفی می‌کند با خدایی که دین معرفی می‌کند فرق دارد؟

 

 

... لطفا به ادامه مطلب رجوع کنید

 


:: امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 11

:: بازدید : 605
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [سه شنبه 01 اسفند 1391 ] [ 7:23]
تاریخ

 

خطاهای ذهنی نوشتار

"تنزیه و تشبیه خداوند- تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی"

به قلم

حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی

بخش سوم

 

تذکرات مبحث "نظر دین در بحث تشبیه و تنزیه"

تذکر: برخی بر اساس متون دینی قایل به تشبیه خداوند شده‌اند و حتی برخی در تشبیه تا بدان‌جا جلو رفته‌اند که برای خداوند دست و پا و کرسی و ... قایل شده‌اند. این گروه به مجسمه ملقب شده‌اند.

توجه: مشبهه حداقل دو معنا دارد:

 

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید ...

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 383
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [سه شنبه 24 بهمن 1391 ] [ 8:8]
تاریخ

خطاهای ذهنی نوشتار

"تنزیه و تشبیه خداوند- تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی"

به قلم

حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی

بخش دوم

 

 

نظر دین در بحث تشبیه چیست؟

در نگاه ابتدایی به آیات و روایات می‌توان چنین نظراتی ارایه داد:

1-آیات و روایات حاکی از تشبیه خداوند به مخلوقات است

2-آیات و روایات حاکی از نفی تشبیه خداوند به مخلوقات است

3-...

 

سوال: بر اساس تذکرات قبلی، نفی تشبیه یا تنزیهی که متون دینی از آن سخن می‌گویند از کدام نوع تنزیه است؟

 

 

لطفا به ادامه مطلب رجوع کنید ...

 


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 424
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [سه شنبه 24 بهمن 1391 ] [ 5:5]
تاریخ

خطای ذهنی مشترک نوشتار

"ریشه‌های مکتب تفکیک از زبان غرویان"

و کتاب

"جدال با مدعی"

به قلم

آقای حسین غفاری

 

نوشتار "ریشه‌های مکتب تفکیک از زبان غرویان" به آدرس

 www.mashreghnews.ir/fa/news/177056  

 چندی پیش منتشر شده بود.

این نوشتار هم همانند اغلب نوشتارهای مدافعان فلسفه و عرفان مبتنی بر خطای ذهنی است اما این نوشتار یک امتیاز نسبت به بقیه نوشتارها دارد و آن این است که کل نوشتار مبتنی بر خطای ذهنی است و آن هم نه خطای ذهنی پیچیده‌ای که با بحث‌های علمی و موشکافانه روشن شود بلکه خطای ذهنی بسیار آشکار و پیش پا افتاده‌ای به نام خلط فلسفه و تعقل.

 

خطاهای ذهنی:

به این کلام آقای غرویان دقت شود:

"... می توانیم مکتب تفکیک را نوعی گرایش بدانیم که شبیه گرایشات مذهبی و کلامی گذشته است، مثلا گرایش اهل حدیث، گرایش اخباری گری، گرایش ظاهریه و گرایش اشعری گری؛ که  در واقع اینها نوعی مشابه های مکتب تفکیک هستند..."

توجه: آیا مدعی استادی فلسفه که همیشه غرور علمی در کلماتش موج می‌زند وقتش نرسیده است که سری به کتب پیش پا افتاده و در دسترس همگان اهل تفکیک بزند و در نسبت‌هایی که به دیگران می‌دهد تقوای الهی را مراعات نماید؟ آیا مدعی استادی علوم عقلی، هنوز که هنوز است نتوانسته است فرق بین اخباریگری و اخبارگرایی را تشخیص دهد؟

 

 

لطفا به ادامه مطلب رجوع کنید ...


:: امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

:: بازدید : 436
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [پنجشنبه 12 بهمن 1391 ] [ 16:11]
تاریخ

خطاهای ذهنی نوشتار

"تنزیه و تشبیه خداوند- تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی"

به قلم

حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی

 

بخش اول

 

نوشتار"تنزیه و تشبیه خداوند- تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی" توسط آقای وکیلی به آدرس

www.mashreghnews.ir/fa/news/188703   و    www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911104000809

منتشر شده است.

لازم به ذکر است که قبل از این نوشتار، نوشتار " اصلی‌ترین عامل غربت ائمه(ع) " توسطحجت‌الاسلام سیدمحمدحسین سجادی در نقد آقای نصیری به آدرس    www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911102001303   منتشر شده بود.

چون مقدماتی که برای نقد این نوشتار نوشته شده بود برای نقد نوشتار آقای وکیلی هم باید تکرار می‌شد و از طرفی دیگر خطای ذهنی هر دو مدافع فلسفه و عرفان مشترکاتی با هم داشت به نظر رسید که خطاهای ذهنی هر دو در یک نوشتار جمع شود.

توجه: هر دو نوشتار یاد شده همانند اغلب نوشتارهای مدافعان فلسفه و عرفان دارای خطاهای ذهنی است. امیدواریم تذکر خطاهای ذهنی زمینه‌ساز اصلاح اندیشه‌ها باشد.

 

تذکر 1: تفکیک بین نظریه وحدت وجود اطلاقی و بین نظریه تشکیک در وجود

برای بررسی بحث تشبیه و تنزیه خداوند لازم است که دو نظریه‌ای که مدافعان فلسفه و عرفان مدافع آن‌ها هستند از هم جدا شود. این دو نظریه عبارتند از:

 

 

لطفا به ادامه مطلب رجوع کنید ...

 


:: امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

:: بازدید : 322
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [سه شنبه 10 بهمن 1391 ] [ 1:40]
تاریخ

سخنی با مخالفان فلسفه  و عرفان:

 

هر انسانی از برخی چیزها به شدت کراهت دارد بخصوص متدینین که از برخی کارها کراهت ویژه دارند.

هرگاه شخصی کاری را انجام دهد که مورد کراهت و غضب دیگران است معمولا خود آن شخص هم مشمول غضب واقع می‌شود. مثلا در دین اسلام گوشت خوک نهی شده است و گوشت خوک مورد نفرت متدینین به اسلام واقع شده است وقتی کسی گوشت خوک بخورد متدینین از این شخص هم نفرت پیدا می‌کنند. طبیعت معمول انسان‌ها چنین است.

ولی باید توجه شود که گاهی افرادی پیدا می‌شوند که نمی‌دانند که گوشت خوک حرام است و مشغول خوردن آن می‌شوند آیا شایسته است این افراد هم مورد نفرت واقع شوند؟

و گاهی افرادی یافت می‌شوند که می‌دانند که گوشت خوک حرام است ولی نمی‌دانند این گوشتی که دارند می‌خورند گوشت خوک است آیا سزاوار است که این افراد هم مورد نفرت و غضب واقع شوند؟

به نظر ما این دو گروه شایسته نفرت و غضب نیستند هرچند کار این افراد از نگاه ما کاری نادرست است ولی نمی‌توان آن‌ها را منفور دانست.

نتیجه: پس باید دقت کنیم که بین فعل و فاعل فرق بگذاریم و حکم فعل قبیح را همیشه به فاعل تسری ندهیم. مرتکب کار قبیح لزوما انسان منفوری نیست.

کسانی که بین فعل قبیح و فاعل آن فرق نمی‌گذارند دچار خطای ذهنی هستند که حتما باید اصلاح شود.

ریشه این خطای ذهنی در این قاعده نهفته است که:

حکم یکی از دو متحد به دیگری هم سرایت می‌کند.

این قاعده یکی از قواعد تولید کننده خطای ذهنی است که نه به فیلسوف رحم کرده است و نه به مخالف فیلسوف؛ هم فیلسوفان در موارد بسیاری بر اساس این قاعده به نتایج نادرستی رسیده‌اند و هم مخالفان فلسفه.

در طی نوشتارهای بعدی به خطاهای بزرگ فلاسفه و عرفا که ناشی از این خطای ذهنی است خواهیم رسید ولی در حال حاضر سخن ما با مخالفان فلسفه و عرفان است که:

درست است که فلاسفه و عرفا در برخی موارد خطاهای بزرگ ذهنی دارند ولی آیا می‌دانید که این خطاها را عامدانه انجام نداده‌اند؟ کسی که نمی‌داند که آنچه می‌خورد گوشت خوک است و مردم را هم دعوت به خوردن آن می‌کند و تبلیغ بسیار هم در این راه می‌کند هر چند از نگاه ما کار بسیار نادرستی انجام می‌دهد ولی سزاوار آگاهی دادن و اصلاح است نه اعلام برائت و انزجار.

درست است که فلاسفه و عرفای متدین در اثر خطای ذهنی به جای تفکر و تدبر در کلام امامان هدایت عمر خود را صرف تعمق در کلام فلاسفه قبل از خود کردند و ظلم بزرگ به خود و تعقل کردند ولی آن‌ها باور ندارند که حرف‌های فلاسفه مخالف دین است و لذا این افراد شایسته اصلاح تفکرند نه اعلام برائت و دشمنی.

به خصوص در بحث پهلوان‌افکنی چون عرفان که باید از هفت‌خوان اصالت وجود و ... با سربلندی رد شد و این نیاز به چشم بصیرت و هدایت الهی و راهنمایی امامان هدایت دارد ولی متاسفانه فلاسفه و عرفا رجوع به کلام فلاسفه و عرفای ماقبل خود چون ابن عربی را مقدم بر رجوع به کلام امامان هدایت کردند و لذا در باتلاق اصالت وجود و وحدت وجود گرفتار آمدند و از عرفان امام سجاد (ع) که مبتنی بر نفی وحدت وجود است غفلت کردند.

خطای بزرگ فلاسفه و عرفا در این بود که عرفان را به جای تعلم من ذی علم مثل امام سجاد (ع) از مدعیان عرفان مثل ابن عربی تعلم کردند البته برای کار خود دلیل هم آوردند و کلمه حقی گفتند که:

ظن در عقاید حجت نیست

ولی نتیجه نادرست گرفتند که:

اعتقادات مبتنی بر روایات یعنی اخباریگری.

این استدلال کنندگان غفلت کردند که امامان هدایت اصول را به ما یاد داده‌اند تا فروع را بر اساس آن بیابیم.

این استدلال کنندگان توهم کردند که مراد از اصول در کلام امامان اصول فقه است و فروع یعنی فروع فقه است و غفلت کردند که امامان هدایت در گام اول برای هدایت اعتقادی تلاش کرده‌‌اند و ...

در هر صورت هر چند خطای فلاسفه و عرفا بسیار بزرگ است ولی چون این افکار فلاسفه مبتنی بر علم به تعارض آن‌ها با دین و لجبازی و عداوت با دین نیست لذا دشمنی با این افراد سزاوار نیست و باید با توجه دادن به خطاهای ذهنی موجب اصلاح شویم نه ایجاد دشمنی و عداوت که دین به شدت از آن نهی کرده است.

پس ای مخالفان فلسفه و عرفان:     لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ  النمل : 46 

 

دوست داریم با نظرات خود راهنمای ما باشید

برای ارایه نظر لطفا روی لینک نظرات کلیک کنید


:: امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 11

:: بازدید : 604
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [یکشنبه 01 بهمن 1391 ] [ 4:34]
تاریخ

آیا شناخت خداوند ملازم با سنخیت است؟

 

آیا می دانید که برخی مدافعان فلسفه و عرفان ادعا دارند که برای شناخت خداوند، حتما باید بین خداوند و مخلوقاتش سنخیت باشد؟ و بدون سنخیت بین خداوند و مخلوقاتش، شناخت خداوند امکان ندارد؟

و لذا برخی بر پایه این مطلب استدلال می کنند که:

"... وقتی هدف دین معرفت الله است اگر نفس ما مجرد نباشد و از همان وجود اعلی نباشد چگونه میخواهد به معرفت الله برسد؟ چگونه میخواهد به لقا خدا برسد؟ چگونه میخواهد اسما و صفات الهی را شهود کند؟ مگر ان امام العارفین نفرمود یا غایه امال العارفین؟ اگر نسبتی نباشد او چگونه غایت خواست عارفین میتواند باشد؟"

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/184278

 

توجه شود سنخیت معانی متفاوتی دارد که در نوشتارهای بعدی بدان پرداخته خواهد شد آن چه در این جا مد نظر مدافع سنخیت است که ما در صدد نقد آن هستیم - این است که از اصالت وجود دفاع کند و بگوید اگر سنخیت وجودی بین خداوند و مخلوقاتش نباشد - که این با اصالت وجود تحقق پیدا می کند - شناخت خداوند امکان ندارد و چون هدف دین معرفت الله است و ... پس معلوم می شود که بین خداوند و مخلوقاتش نه تنها نباید نفی تشبیه بشود بلکه باید بین خداوند و مخلوقاتش تشبیه و بلکه سنخیت به معنای اشتراک در حقیقت وجود باشد و الا شناخت خداوند ممکن نخواهد بود و ...

خلاصه این که مدافع سنخیت سعی دارد از سنخیت به معنای تشابه در حقیقت - بین خداوند و مخلوقات که ناشی از اصالت وجود است - دفاع کند.

می توان این استدلال را در قالب قیاس استثنایی چنین بیان کرد که:

اگر تشبیه نباشد آنگاه شناخت خداوند امکان پذیر نیست، لکن شناخت خداوند امکان پذیر است

نتیجه: پس باید تشبیه باشد.

 

خطاهای ذهنی:

صرف نظر از برخی اشکالات در شرایط قیاس استثنایی مثل کلیت یکی از مقدمات و ...، می توان چنین پرسید که:

آیا می دانید که این استدلال بر اثبات تشبیه بر این مطلب مبتنی است که:

اگر تشبیه نباشد آنگاه شناخت امکان پذیر نیست

و به تعبیر دقیق تر:

اگر تشبیه بین دو شی وجود نداشته باشد آنگاه هیچ شناختی بین آن دو شی امکان پذیر نیست

آیا می دانید که خود این مطلب بر این نکته مبتنی است که:

لازمه عقلی بین شناخت شی و بین تشابه شی وجود دارد.

زیرا اگر ملازمه عقلی بین آن دو نباشد کل استدلال که قیاس برهانی استثنایی است باطل خواهد بود.

آیا می دانید که اگر ملازمه عقلی بین شناخت شی و بین تشابه شی وجود داشته باشد در آن صورت هیچ شناختی نباید داشته باشیم مگر این که بین آن دو شی تشابه باشد؟ و به تعبیر دقیق تر محال عقلی خواهد بود که شناختی باشد ولی تشابهی بین دو شی نباشد. در آن صورت می توان پرسید که:

آیا شناخت بدون سنخیت محال عقلی است؟

و به تعبیر دقیق تر آیا لازمه عقلی بین شناخت و سنخیت وجود دارد؟

اگر کسی بدون تامل کافی به این سوال ها جواب مثبت دهد باید توجه کند که دچار خطای ذهنی شده است. توضیح این که:

سوال: اگر کسی ادعا کند که لازمه کلاغ بودن این است که سیاه باشد و شما این لازمه را قبول نداشته باشید ولی هر کلاغی بگردید که رنگ دیگری غیر از رنگ سیاه داشته باشد ولی نتوانید چنین کلاغی پیدا کنید آیا او می تواند ادعا کند که:

کلاغ بودن ملازم با سیاه بودن است چرا که هر کلاغی داشته باشیم حتما سیاه است؟

می توان چندین مثال دیگر آورد که بین یک چیز و شی دیگر لازمه این چنینی برقرار است.

ولی آیا می دانید که این نوع ملازمه، ملازمه عقلی نیست و تنها و تنها ملازمه ای تجربی است؟

آیا می دانید که در ملازمه عقلی انفکاک دو شی متلازم از همدیگر محال عقلی است ولی در ملازمه تجربی محال عقلی نبوده و فقط و فقط محال عرفی است؟

 

آیا می دانید که برخی منکران معاد، استخوان پوسیده ای را جلوی چشم پیامبر پودر کرده و می گفتند:

کیست که این استخوان پوسیده را زنده کند؟

و آیا می دانید که اکثر منکران معاد ملازمه ای بین پوسیدن و عدم امکان زنده شدن قایل بودند و چنین تفکر می کردند که:

پوسیدن یعنی از بین رفتن امکان زنده شدن.

و اما آیا می دانید که همه این گروه ها در یک خطای ذهنی مشترکند که:

آن چه را تجربه کرده و همیشه بین دو شی معیت دیده اند و این دو را منفک از هم ندیده اند در اثر خطای ذهنی به این نتیجه رسیده اند که انفکاک بین این دو محال است و پس این دو ملازم هم هستند؟

و مثلا می گفتند لازمه این که انسانی بپوسد این است که نتواند زنده شود

ولی آیا می دانید که خطای ذهنی همه آن ها این است که لازمه تجربی را که نتیجه آن محال عرفی بودن است را با لازمه عقلی که نتیجه آن محال عقلی بودن است خلط کرده اند؟

آیا این گروه به این نکته توجه نکرده اند که محال ذاتی غیر از محال عادی است؟

توجه: اگر انسان ها در طول زندگی خود همیشه دیده اند که برای شناخت، حتما باید سنخیت باشد البته خود این مطلب جای بحث دارد ولی برای دور نشدن از بحث اصلی از آن رد می شویم این انسان ها فقط می توانند ادعا کنند که ما هرگز خلاف این را ندیده ایم ولی نمی توانند ادعا کنند که نمی شود که خلاف این اتفاق بیافتد.

و اگر بخواهیم به زبان منطق حرف زده باشیم چنین می گوییم که:

از شرایط قیاس استثنایی این است که قضیه شرطیه اتفاقیه نباشد.

تذکر: اسم این عمل مدافعان فلسفه و عرفان را استبعاد می نامند که یکی از خطاهای ذهنی بسیار بزرگ و در عین حال رایج بین مدافعان فلسفه و عرفان است که در بسیاری از بحث های خود با همین استدلال به نتایج خلاف واقع رسیده اند.

اگر به استدلال های مدافعان فلسفه و عرفان دقت کامل کنید در اکثر استدلال های آن ها همین خطای ذهنی را به وضوح خواهید دید و بدتر از آن ادعای برهان نمودن این گونه استدلال ها می باشد که کمی توجه می توانست غیر برهانی بودن این گونه استدلال ها را نشان دهد.

به حول و قوه الهی در آینده به موارد دیگری که فلاسفه و عرفا، در آن موارد با همین خطای ذهنی که به اسم برهان ارایه داده اند و به نتایج نادرستی رسیده اند باز هم خواهیم پرداخت.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 338
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی , آیا می دانید که ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [یکشنبه 24 دي 1391 ] [ 1:41]
تاریخ

انواع نقد:

 

آیا می دانید که نقد انواعی دارد؟ مثل:

1-نقد به مبادی

2-نقد به ادله

3-نقد به لوازم

4-نقد به تعارض درون سیستمی

5-...

آیا می دانید که یکی از روش هایی که مخالفان فلسفه و عرفان در نقد به کار می برند این است که گزاره های فلسفی را با متون دینی می سنجند و اگر گزاره ای فلسفی، مخالف متون دینی بود لااقل در برهانی بودن آن گزاره فلسفی شک می کنند؟

و این آغازی می شود برای بررسی دوباره عقلی و دقیق تر آن گزاره فلسفی، تا برهانی بودن یا نبودن آن با دقت کامل تر سنجیده شود.

و آیا می دانید که گاهی متون دینی در مورد یک مطلب آن چنان محکم است که وقتی یک گزاره فلسفی در تعارض با آن قرار گیرد هیچ دلیل دیگری برای مردود دانستن آن گزاره فلسفی لازم نیست؟ و معلوم می شود که دلایل آن گزاره فلسفی برهانی نبوده است.

این روش نقد کردن را می توان از اقسام نقد به لوازم برشمرد.

آیا می دانید کسانی که به این نکته توجه نمی کنند در اثر خطای ذهنی، مخالفان فلسفه و عرفان را که به متون دینی اهمیت می دهند اخباری نام می نهند؟

آیا این گروه توجه نمی کنند که فرق بگذارند بین اخباری گری و بین اخبار گروی؟

"اهمیت دادن به اخبار و روایات" با "فقط اهمیت دادن به اخبار و روایات" و... تفاوت دارد. کسانی که به این تفاوت توجه نکنند افکار خود را در برابر خطای ذهنی تسلیم کرده اند.


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 491
:: ارسال شده در: خطاهای ذهنی , آیا می دانید که ,

نویسنده
نویسنده : کریم حکیمی فرد
تاریخ : [چهارشنبه 20 دي 1391 ] [ 8:23]
تاریخ
آخرین مطالب ارسالی
عارف و صوفی چه می گویند؟ تاریخ : شنبه 16 فروردین 1393
آقای امینی و تشکیک عامی!؟ - بخش دوم بحث علمی تاریخ : دوشنبه 29 مهر 1392
آقای امینی و تشکیک عامی!؟ - بخش اول حواشی تاریخ : جمعه 26 مهر 1392
وحدت وجود در نگاه آقای امینی!؟ تاریخ : سه شنبه 09 مهر 1392
‏ وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 5 تاریخ : دوشنبه 08 مهر 1392
‏ وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 4 تاریخ : یکشنبه 07 مهر 1392
وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 3 تاریخ : شنبه 06 مهر 1392
‏وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 2 تاریخ : پنجشنبه 04 مهر 1392
وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 1 تاریخ : چهارشنبه 03 مهر 1392
وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 2 – توصیف 0 تاریخ : چهارشنبه 03 مهر 1392
میرزا مهدی اصفهانی و تفکیک تاریخ : شنبه 30 شهریور 1392
تفکیک عقل از نقل یا تفکیک فلسفه از نقل!؟ تاریخ : پنجشنبه 28 شهریور 1392
جریان تفکیک یا مکتب تفکیک!؟ تاریخ : چهارشنبه 27 شهریور 1392
میلاد امام رضا(ع) مبارک تاریخ : دوشنبه 25 شهریور 1392
تتمه تفکیک چیست و تفکیکی کیست؟ تاریخ : جمعه 22 شهریور 1392
تفکیک چیست و تفکیکی کیست؟ تاریخ : پنجشنبه 21 شهریور 1392
وحدت وجود نظریه‌ای خردستیز 1– مقدمه تاریخ : چهارشنبه 20 شهریور 1392
مناظره یا مشاجره!؟ تاریخ : یکشنبه 10 شهریور 1392
اطلاعیه تاریخ : سه شنبه 05 شهریور 1392
پاسخ به شروط آقای امینی برای مناظره تاریخ : پنجشنبه 31 مرداد 1392
اعلام مناظره چرا مخفیانه!؟ تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392
اعلام مناظره وبلاگ amini142.parsiblog.com تاریخ : سه شنبه 29 مرداد 1392
مناظره یا پز مناظره!؟ تاریخ : یکشنبه 20 مرداد 1392
خطاهای ذهنی نوشتار -معنای سنخیت در فلسفه-آقای وکیلی تاریخ : دوشنبه 14 اسفند 1391
خطاهای ذهنی نوشتار (تنزیه و تشبیه خداوند-آقای وکیلی)-بخش چهارم و پایانی تاریخ : پنجشنبه 03 اسفند 1391
حذف نظرات نوشتارهای آقای وکیلی تاریخ : چهارشنبه 02 اسفند 1391
خطاهای ذهنی استاد فیاضی تاریخ : سه شنبه 01 اسفند 1391
خلاصه ای از (تعارض قاعده ضرورت علی با اختیار) تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
هشدار به سایت فارس نیوز و مشرق نیوز تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1391
خطاهای ذهنی نوشتار(تنزیه و تشبیه خداوند-تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی)-بخش سوم تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391
تذکری کوتاه به آقای رمضانی تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391
خطاهای ذهنی نوشتار (تنزیه و تشبیه خداوند-تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی)-بخش دوم تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1391
خطای ذهنی (ریشه‌های مکتب تفکیک از زبان غرویان) و کتاب (جدال با مدعی) آقای غفاری تاریخ : پنجشنبه 12 بهمن 1391
خطاهای ذهنی نوشتار (تنزیه و تشبیه خداوند- تفاوت تشبیه کلامی و عرفانی) - بخش اول تاریخ : سه شنبه 10 بهمن 1391
تفکیک اندیشه از نوشتار تاریخ : شنبه 07 بهمن 1391
تفکیک مطالب علمی از حاشیه‌ها تاریخ : شنبه 07 بهمن 1391
نقدی بر وبلاگ خطاهای ذهنی تاریخ : چهارشنبه 04 بهمن 1391
سخنی با مخالفان فلسفه و عرفان تاریخ : یکشنبه 01 بهمن 1391
آیا شناخت خداوند ملازم با سنخیت است؟ تاریخ : یکشنبه 24 دی 1391
تذکراتی کوتاه درباره هدف وبلاگ خطاهای ذهنی تاریخ : شنبه 23 دی 1391
معانی محال تاریخ : پنجشنبه 21 دی 1391
انواع نقد تاریخ : چهارشنبه 20 دی 1391
سراب فلسفه تاریخ : چهارشنبه 20 دی 1391
تشبیه خداوند در اصالت وجود تاریخ : سه شنبه 19 دی 1391
خطای ذهنی اشتراک لفظی عرفان تاریخ : سه شنبه 19 دی 1391
مجبور به مجبوریت انسان در فلسفه و عرفان تاریخ : دوشنبه 18 دی 1391
فرق بین فلاسفه و گزاره های فلسفی تاریخ : یکشنبه 17 دی 1391
مخالفت گزاره های فلسفی با متون دینی تاریخ : شنبه 16 دی 1391
خلط بین یقین منطقی و یقین روانی تاریخ : جمعه 15 دی 1391
نقد مغرضانه تاریخ : چهارشنبه 13 دی 1391
صفحات سایت
user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 55
کل نظرات کل نظرات : 1
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید کلی بازدید کلی : 31,988

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.225.17.239
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir